Odporna na jesień forma

Jak pozostać w świetnej formie jesienią i podnieść swoją odporność? Skorzystajcie z kilku kluczowych porad naszego eksperta dr. Jakuba Czaji.

Jesień to czas maratonów, ale również… przeziębień! Możesz jednak skorzystać z darów jesieni i włączyć je do swojej diety!

Wrzesień, październik i listopad to dla wielu z nas okres bezpośredniego przygotowania startowego do drugiej części sezonu. Wielu biegaczy odlicza już ostatnie tygodnie, a czasem i dni do zbliżających się docelowych startów w licznych biegach ulicznych, zarówno na tych krótkich, jak i na dłuższych dystansach. Oznacza to, iż nasze organizmy są nie tylko wytrenowane, ale i paradoksalnie narażone na zwiększone ryzyko zachorowań! Niestety często zmieniająca się aura, jesienne deszcze i wiejący wiatr, zwiększają ryzyko przeziębień. Co więcej, im jesteśmy bardziej wytrenowani, a nasz trening staje się bardzo intensywny, tym ryzyko przeziębień wzrasta (patrz wykres).

Całe szczęście jesień, to nie tylko chmury i deszcz naprzemiennie ze świecącym słońcem, ale również okres, w którym dojrzewa wiele owoców. Natura przynosi je w darze nie tylko biegaczom, ale również osobom o niższym poziomie aktywności fizycznej. Jabłka, gruszki, czarny bez, śliwki, czy niektóre odmiany malin i jeżyn, to dzieła natury bogate w wysokie dawki witamin o działaniu antyoksydacyjnym oraz liczne bioflawonoidy, które bardzo korzystnie wpływają na naszą odporność!
Wystarczy spożyć 300-500 g owoców, a nasza odporność będzie cały czas naturalnie stymulowana, dzięki czemu nie jesteśmy bezbronni w walce z patogenami! Warto więc po każdym treningu, przynajmniej jeden posiłek oprzeć właśnie o owoce sezonowe. Zwykle wystarczy dzienne spożycie 2-3 średniej wielkości owoców, co skutecznie wspomaga układ immunologiczny pozwalając się jednocześnie zregenerować po intensywnym treningu.

Comments

comments

Leave a reply

*

*

Your email address will not be published. Required fields are marked *